Biographie

Pierre Bal-Blanc est commissaire indépendant et essayiste basé à Athènes et Paris. Ses projets récents sont “When I State That I Am an Anarchist” avec Sammy Baloji, Eva Barto, Nina Canal, Dean Inkster, Trajal Harell, Pope.L, Paul Maheke, Marianne Marić, Jimmy Robert, Shikeith, Štěpán Tuček, Mark Ther, Iris Touliatou, Rick Lowe/Maria Papadimitriou, Vier5 à Plato Ostrava République Tchèque, 2022. “I GOT UP” à Echo Cologne 2022, gb agency Paris et à Hotwheels Athens, 2021 avec entre autres On Kawara, Georgia Sagri, Delia Gonzalez, Serapis Maritime et Sophie Calle. “Une Musique Intérieure” Tabakalera San Sebastian Spain 2022. "The Non-Canonical Gospel According to Tomislav Gotovac" National Gallery Tirana Albania 2021. “Le salon Turc ” avec Nilbar Güreş,” pour de Appel au Stedelijk Museum Amsterdam, 2021  “All Criteria This Position Any Moment” 2020 avec Cally Spooner à Haus N Athens et «Das Ökonomieballet » avec Franz Erhard Walther, Peter Kogler et Matthieu Saladin, 2020 à Vienne. "Collective Exhibition for a Single Body-The documenta 14 Score" est un projet itinérant dont une nouvelle version "The Private Score" a été présentée à Vienne à la Haus Wittgenstein et au supermarché Lidl dans une co-production avec la Kontakt Collection et le Tanzquartier. Une nouvelle activation de "The Private Score" a prise place en Novembre 2019 durant le festival Playground organisé à Leuven en Belgique avec le M Museum précédé par la présentation de "Collective Exhibition for a Single Body, The Private Score" à gb agency à Paris en Octobre 2019. La plus récente réitération a eu lieu à la Galerias Municipais à Lisbonne en septembre 2021.

Il fait partie du board de Flash Art Magazine où il a publié la colonne “The Curatorial Gaze” en 2020-21. Il a été commissaire sous la direction artistique de Adam Szymczyk pour la documenta14 (2015-17) à Athènes and Cassel. Il a réalisé avec Kathrin Rhomberg “Der Canaletto Blick- The Canaletto View” en 2017 une série de commande pour le Erste Group Bank AG at Erste Campus à Vienne en Autriche. “Soleil politique”, une exposition au Museion à Bolzano en Italie. Il a été directeur du CAC Brétigny (Centre d’Art Contemporain Brétigny) de 2003 à 2014, en échos avec les théories de Charles Fourier, il a animé le “Projet Phalanstère,” une série de proposition contextuelle qui invite à repenser la logique d’accumulation de la collection. Sa séquence d’expositions de performances “La Monnaie vivante/Living Currency” adaptée d’un essai de Pierre Klossowski et Pierre Zucca (CAC Brétigny/Micadanses, 2005–06; Stuk Leuven, 2007; Tate Modern London, 2008; MoMA Warsaw and Berlin Biennale, 2010) et “Draft Score for an Exhibition” (Le Plateau Paris, Artissima Torino, Secession Vienna, 2011; Index Stockholm, 2012;) négocient les rapports actuels et historiques des stratégies du corps  dans le champ de la performance et des arts vivants et visuels. Les trois chapitres de “Réversibilité - Un Théâtre de la dé-création” (Frieze Art Fair, 2008; CAC Brétigny, 2010; Peep Hole Milan, 2012;) réfléchissent aux conséquences de la matérialité de l'objet d'art sur la configuration des protagonistes du domaine culturel, ainsi que sur le rôle et la forme de l'institution culturelle aujourd'hui.. “The Death of the Audience” (Secession, Vienna, 2010) révèle les processus d'émancipation et d'aliénation qui se déroulent dans l'interstice entre les figures de l'artiste et du spectateur.

Ses dernières publications sont “The Continuum Was Performed in the Following Manner. Notes on documenta 14” (NERO- CAC Geneve 2022) “Der Canaletto Blick-The Canaletto View” (Kontakt/Walther König 2020) "Collective Exhibition for a Single Body-The documenta 14 Score" (catalogue Museumcultuur Strombeek Gent, 2019) "The Private Score” (catalogue M Leuven/gb agency/Paraguay 2019). "Project Phalanstère" (catalog Sternberg Press, 2017), "Soleil Politique” (catalogue Museion/Paraguay 2015) “Draft Score for an Exhibition, (catalogue NERO Publisher Rome, 2014) “Reversibility- a theater of de-creation)” (catalog Mousse Publishing, 2012) ; “The Death of the Audience” (Secession/Ver Sacrum,Verlag Niggli AG Sulgen/Zurich, 2011).

-

Pierre Bal-Blanc is an independent curator and essayist based in Athens and Paris. His last projects are “When I State That I Am an Anarchist” with Sammy Baloji, Eva Barto, Nina Canal, Dean Inkster, Trajal Harell, Pope.L, Paul Maheke, Marianne Marić, Jimmy Robert, Shikeith, Štěpán Tuček, Mark Ther, Iris Touliatou, Rick Lowe/Maria Papadimitriou, Vier5

Plato Ostrava Tchèque République, 2022. “I GOT UP” at Echo Cologne 2022, gb agency Paris and at Hotwheels Athens, 2021 with among others On Kawara, Georgia Sagri, Delia Gonzalez, Serapis Maritime and Sophie Calle. “Une Musique Intérieure” Tabakalera San Sebastian Spain 2022. "The Non-Canonical Gospel According to Tomislav Gotovac" National Gallery Tirana Albania 2021.“Le salon Turc ” with Nilbar Güreş,” for de Appel at Stedelijk Museum Amsterdam, 2021  “All Criteria This Position Any Moment” 2020 with Cally Spooner in Haus N Athens and «Das Ökonomieballet » with Franz Erhard Walther, Peter Kogler and Matthieu Saladin, 2020 in Vienna. "Collective Exhibition for a Single Body-The documenta 14 Score" a touring project of which he presented a new version "The Private Score" in Vienna at Haus Wittgenstein and Lidl supermarket in a co-production by Kontakt Collection and Tanzquartier. A new activation of "The Private Score" took place in November 2019 during the Playground Festival organized in Leuven, Belgium with the M Museum preceded by the exhibition "Collective Exhibition for a Single Body, The Private Score" at gb agency in Paris in October 2019. The last iteration was at Galerias Municipais in Lisbon in September 2021.

He is part of the Advisory Board of Flash Art Magazine where he has published the column “The Curatorial Gaze” in 2020-21. He was curator under the artistic directorship of Adam Szymczyk for the Documenta14 (2015-17) in Athens and Kassel. He has realized together with Kathrin Rhomberg “Der Canaletto Blick- The Canaletto View” in 2017 a commission program around the topic of art and capital for the Erste Group Bank AG at Erste Campus in Vienna Austria. “Soleil politique”, an exhibition at Museion in Bolzano, Italy that has continued his exploration of the forms and responsibilities of museums, their daily activities, and their relationship with the city. He was director of CAC Brétigny (Contemporary Art Centre of Brétigny, greater Paris in France). There from 2003 to 2014, echoing the societal thought of Charles Fourier, he has run the “Project Phalanstère,” a series of site-specific proposals aiming at critical rethinking of the logic behind accumulation of art works. His exhibition sequences “La Monnaie vivante/Living Currency” adapted from Pierre Klossowski essay (CAC Brétigny/Micadanses, 2005–06; Stuk Leuven, 2007; Tate Modern London, 2008; MoMA Warsaw and Berlin Biennale, 2010) and “Draft Score for an Exhibition” (Le Plateau Paris, Artissima Torino, Secession Vienna, 2011; Index Stockholm, 2012;) negotiate the current and historical analysis of the body and the strategies related to performance in visual arts. The three chapters of “Reversibility- a theater of de-creation)” (Frieze Art Fair, 2008; CAC Brétigny, 2010; Peep Hole Milan, 2012;) reflect on the consequences of the art object’s materiality upon the configuration of the cultural domain’s protagonists, as well as on the role and shape of the cultural institution today. “The Death of the Audience” (Secession, Vienna, 2010) reveals the processes of emancipation and alienation taking place in the interstice between the figures of the artist and the spectator.

His last publications are “The Continuum Was Performed in the Following Manner. Notes on documenta 14” (NERO- CAC Geneve 2022). “Der Canaletto Blick-The Canaletto View” (Kontakt/Walther König 2020) "Collective Exhibition for a Single Body-The documenta 14 Score" (catalogue Museumcultuur Strombeek Gent, 2019) "The Private Score” (catalogue M Leuven/gb agency/Paraguay 2019). "Project Phalanstère" (catalog Sternberg Press, 2017), "Soleil Politique” (catalogue Museion/Paraguay 2015) “Draft Score for an Exhibition, (catalogue NERO Publisher Rome, 2014) “Reversibility- a theater of de-creation)” (catalog Mousse Publishing, 2012) ; “The Death of the Audience” (Secession/Ver Sacrum,Verlag Niggli AG Sulgen/Zurich, 2011).

Dernière mise à jour le 19 septembre 2022