Skip to Content
Centre national des arts plastiques
  • Le Cnap
    • Toute l’actualité des événements, des commandes et des temps forts de la diffusion de la collection du Cnap. Consulter les archives de l'activité depuis 2007
    • Nouveautés, catalogue
    • Entreprises, médias et particuliers qui accompagnent le Cnap
    • Consulter les offres d'emploi et de stages
  • Collection
    • Procédures d’acquisition, de commande et de donation d’œuvres en arts plastiques, en photographie et images, en arts décoratifs, design et métiers d'art. Dates de dépôts des propositions et des commissions
    • Base de données des œuvres acquises depuis 1791. Base de données des œuvres et des études de la commande publique nationale et déconcentrée depuis 1983. Cartographie des commandes publiques. Œuvres dans les portails thématiques du ministère de la Culture.
    • Récolement et post-récolement, notices de constat d'état, gestion des disparitions et des vols
    • Consulter les listes d’œuvres acquises depuis 2015
    • Histoire du Fonds national d’art contemporain et actions de recherche scientifique. Présentation de la collection contemporaine, moderne et historique et articles sur une sélection d'œuvres
    • Écouter les œuvres produites dans le cadre des ACR - Ateliers de création radiophonique, commandées par le Cnap et France Culture
  • Prêts et dépôts
    • Le Cnap peut prêter et déposer les œuvres et objets d’art inscrits sur l’inventaire du Fonds national d’art contemporain
    • Le prêt d’œuvres est une procédure qui permet la mise à disposition des œuvres du Fonds national d’art contemporain par le Cnap pour des expositions temporaires, en France et à l’étranger.
    • Le dépôt est la mise à disposition d’une œuvre du Fonds national d’art contemporain, géré par le Cnap, destinée à être présentée au public, qu’elle soit installée dans une administration ou une institution muséale pouvant l’abriter pour une durée de plus d’un an.
  • Documentation
    • Consultation de la documentation, demandes de renseignements et contacts
    • Documentation générale, documentation des œuvres et des artistes de la collection, iconothèque, archives et actualité de la documentation
  • Soutien à la création
    • Soutien à l'édition imprimée et numérique
    • Soutien à la première exposition et à la publication, soutien pour une participation à une foire à l'étranger. Avance remboursable
    • Soutien aux maisons de production : soutien au développement et soutien à la post-production
    • Comptes-rendus de recherches d'artistes, de critiques et historiens de l'art, de restaurateurs d'art et de photographes documentaires
  • Profession artiste
    • Conditions d’accès aux écoles d’art, cursus, diplômes et vie étudiante. Validation des acquis et de l’expérience
    • Statuts et modes de recrutement des enseignants
    • Définitions, copies et reproductions, protection par le droit d’auteur, exploitation des œuvres
    • Obligations fiscales, déclaration d’impôts, TVA, contribution économique territoriale, taxe d’habitation, mécénat, parrainage
    • Obligations sociales des artistes, couverture et prestations, déclaration d’activité, identification, assujettissement, affiliation
    • Début et fin d’activité, création d’entreprise, cumuls d’activités, formation, validation des acquis de l’expérience, commandes, ventes, contrats de cession de droits d’auteur, exposition, résidences, aides de l’état, ateliers-logement
    • Résidences d’artistes, appels à projets, 1%, commandes publiques, offres d’emploi
  • Calendrier
  • Guide / Annuaire

Let’s keep Jean Tinguely’s dream alive!

Share Share Share Share Share

Let’s keep Jean Tinguely’s dream alive!

In order for Le Cyclop to sparkle once more, please contribute to the restoration

Le Cyclop, Milly-la-Forêt
30 juin • 18 septembre 2018

Born in 1969 in Milly-La-Forêt, I am the dream-come-true of Jean Tinguely. I was given the name Le Cyclop.
I was designed as a museum and built with the support of many artists: César, Eva Aeppli and Jesús Rafael Soto, among others. More than 20,000 people visit me each year.
To begin with, children thought my tongue was a slide. One day Niki de Saint Phalle decided to cover my face with thousands of glittering pieces of mirror. I shimmered with light and the woods were reflected on my face. Today water streams down my tongue and spills into a pool. However, with age and bad weather, the mirrors have deteriorated and today I have lost my sparkle.”

Now we would like you to become a part of this dream: help Le Cyclop by contributing to the restoration of the Face aux miroirs envisioned by Niki de Saint Phalle!

Explore the campaign online and make a donation

_

LE CYCLOP NEEDS TO BE RESTORED
Le Cyclop’s location in the heart of a wood subjects Jean Tinguely’s monumental work to extreme conditions, such as high humidity levels and large variations in temperature, which mean the sculpture requires constant observation.
For several years Le Cyclop’s face remained a surface of sprayed concrete until Niki de Saint Phalle decided to cover it with pieces of mirror, a material she was very fond of for its sparkling and reflective finish.
The work started in 1987 and was completed in 1991. Many assistants, friends and artists lent a hand to assist the dedicated team. The techniques used were perfected as the work progressed, each person bringing a personal touch to the treatment of the monster’s face.

But, a few years later, the mirrors began to lose their powers of adherence and to suffer from the adverse weather conditions. With the deterioration increasing, it became necessary to place a net over Le Cyclop’s face in 2012. Studies carried out with the Historic Monuments’ research laboratory confirmed that the materials that had been used were not the most suitable and that the technique used to cut the pieces of mirror had weakened their silvering, leading in turn to a progressive degradation of their reflective capacity.

The decision to replace the mirrors on La Face aux miroirs was carefully weighed and the outcome of discussions between the Cnap, the rights-holder for Niki de Saint Phalle, restorers, engineers who specialise in metal, concrete and glass, and the association that manages Le Cyclop for the Cnap.
Examinations were carried out in an ageing chamber on different materials (mirrors and glue/ grout) to identify those that were best adapted to the conditions the monument is exposed to. Tests for the cutting and application of the mirror pieces were also made. The original pieces were photographed so as to replicate the original shapes and layout.

After years of studies and debate, the work of restoration is now able to commence in order to recreate the work’s harmonious relationship with its setting, and also to meet Niki de Saint Phalle’s wish that Le Cyclop’s mirrors would always sparkle – like the artist’s works in the Tarot Garden in Garavicchio de Pescia Fiorentina (Italy).

The Cnap is launching an appeal to raise 15,000 euros to restore Le Cyclop’s tongue. Each donation is tax-deductible and can benefit from compensation measures.

_

AN EXCEPTIONAL DESTINY
Le Cyclop looks like a bodiless head, with a single eye that gazes out at its surroundings. For 25 years, from 1969 to 1994, Jean Tinguely built this unconventional sculpture. Made for the most part from recycled materials, it stands 22 metres tall and weighs about 300 tonnes. Its face is covered with 400 m2 of mirrors.
Some of the greatest artists of the art movements of the 20th century, such as Dada, Nouveau Réalisme, Kinetic Art and Art brut, were involved in its creation: Eva Aeppli, Arman, Philippe Bouveret, César, Seppi Imhof, Pierre Marie Lejeune, Bernhard Luginbühl, Giovanni Podestà, Jean-Pierre Raynaud, Larry Rivers, Jesús Rafael Soto, Daniel Spoerri and Rico Weber.
Visitors are invited to enter Le Cyclop and operate different machines, to activate sounds, to watch a play and more.
In 1987 Jean Tinguely decided to donate Le Cyclop to the French State to ensure its protection. It is also registered with the Centre national des arts plastiques which has responsibility for its upkeep and restoration. The Association Le Cyclop looks after the sculpture, welcomes the public organises an accompanying cultural and artistic programme.

In order for Le Cyclop to sparkle once more, please contribute to the restoration of its tongue and help keep Jean Tinguely’s dream alive!

Dernière mise à jour le 06 juill. 2018
Le Cyclop
Bois des pauvres
91490 Milly-la-Forêt, Essonne (91)
France